Cruise ship "Serenade of the Seas"

Het luxe cruiseschip

Foto´s

Feiten

Object Cruise ship "Serenade of the Seas"
Plaats Papenburg, Duitsland
Jaar 2003
Toepassingen Transport

Volledige beschrijving

Hygiënisch drinkwater op volle zee

Het zijn de grootste cruiseschepen die ooit zijn gebouwd in Duitsland zijn. En ze stellen nieuwe normen voor vakanties op zee: de vier passagiersschepen van de Radiance klasse, gebouwd op de Meyer-werf in Papenburg, maken deel uit van de Royal Caribbean International-vloot, 's werelds grootste cruisemerk.

Een van de drijvende luxehotels is de "Serenade of the Seas", in dienst gesteld in 2003. Het "glazige" en futuristische ontwerp van het schip is doordrenkt van een echte glamour uitstraling. De glazen voorgevel van het hoofdrestaurant biedt een prachtig uitzicht over de open zee. Nog eens 16 bars, clubs en lounges spreken elke smaak aan. De 2.500 passagiers worden verzorgd door een bemanning van 850. Royal Caribbean past hoge normen van veiligheid en comfort toe in overeenstemming met zijn merk.

Luxe reizen dankzij Profipress

De gasten aan boord van het viersterren cruiseschip worden dagelijks van meer dan 1,5 miljoen liter drinkwater voorzien. Die 600 liter per passagier worden echter niet "geconsumeerd" in de vele bars en restaurants, maar in een sauna met zwembad en stoombad, evenals door twee andere zwembaden en drie bubbelbaden op het dek. Het water wordt geleverd door twee verdampers en een omgekeerde osmose-installatie. Het wordt gedistribueerd door het Profipress leidingsysteem.

Een speciaal kenmerk van het Profipress-systeem is de "koude" perstechniek van Viega. De voordelen komen met name naar voren in het ruimteschip dat aan boord beschikbaar is: de geperste verbindingen zijn snel gemonteerd en bieden veiligheid dankzij Viega's gepatenteerde SC-Contur. Bovendien is er geen sprake van hitte of vlammen tijdens de installatie, zoals in het geval van gelaste verbindingen die anders voor grote buisafmetingen worden gebruikt. Dit veiligheidsaspect is met name van cruciaal belang in het geval dat reparaties op zee nodig zijn.

Ook de leidingsystemen voor lucht- en warmteproductie gebruiken Profipress - in totaal 150 kilometer aan leidingen. De tijd die werd bespaard door koud persen in plaats van lassen of solderen was ook belangrijk om te voldoen aan de strakke deadlines in de bouw van de Serenade.