Handige Megapress-hulpstukken van Viega

Volledige beschrijving

Vakpers

Naarden, 1-okt-2019

Viega heeft het leveringsprogramma recent uitgebreid met een aantal praktische hulpstukken. Vier speciale overgangen  bieden een standaardoplossing voor niet veel voorkomende buismaten die Viega nu toch in het Megapress-programma heeft opgenomen.

Als één van de meest complete aanbieders van buisleidingsystemen heeft Viega een naam hoog te houden. Regelmatig komt het bedrijf met oplossingen voor buismaten die door andere aanbieders niet worden ingevuld. Als het daarbij om dikwandig stalen buizen gaat is het ontbreken van een standaardoplossing een dubbel gemis. Want door het ontbreken van een hulpstuk wordt de overgang dan vaak uitgevoerd met kostbare en tijdrovende las- of schroefverbindingen.

In vervolg op de introductie van de succesvolle overgangen van 44,5 en 57,0 mm, heeft Viega nu wederom drie speciale overgangstukken en een verloopsok aan het Megapress-programma toegevoegd. Alle vier zijn bedoeld voor aansluitingen op bestaande 38,0 mm dikwandig stalen buizen zoals die vaak worden toegepast in bestaande verwarmingsinstallaties alsook in perslucht- en industriële gasinstallaties in de industrie.

De drie nieuwe Megapress buitendraad overgangsstukken betreffen overgangen van 38,0 mm naar R ¾,  R 1 en  R 1 ¼. Hiermee is een snelle en betrouwbare overgang van draadtechniek naar de Viega perstechniek mogelijk. Naast de buitendraad-overgangstukken introduceerde Viega ook een verloopsok 1 ¼ naar 38,0 mm dat eveneens worden ingezet voor snelle en betrouwbare verbinding naar bijvoorbeeld verwarmingsinstallaties.

De overgangsstukken zijn uitgevoerd met EPDM dichtelement dat bestand is tegen temperaturen tot 110°C en werkdrukken tot 16 bar. Als onderdeel van het Megapress-programma zijn de hulpstukken voorzien van SC-Contur, de veiligheidsfunctie die lekkages effectief voorkomt door ze al bij de persproef zichtbaar te maken.

Voor het persen van de Megapress-verbindingen wordt gebruik gemaakt van de Viega persmachines. Handig is daarbij de zwenkbek die ook in kleine ruimtes en schachten een snelle en betrouwbare verbinding mogelijk maakt. De perstechniek zorgt ten opzichte van traditionele technieken zoals lassen voor een tijdsbesparing die kan oplopen tot wel 60%.

Over de onderneming

Met wereldwijd meer dan 4.000 medewerkers behoort de Viega Groep tot de belangrijkste producenten van installatietechniek. Vanuit negen locaties wordt aan het succes van Viega gewerkt. Op 4 locaties in Duitsland worden de producten vervaardigd. Speciale oplossingen voor de Noord-Amerikaanse markt worden in McPherson (VS) geproduceerd; in Wuxi (China) ligt het zwaartepunt op productie voor de Aziatische markt. Door de focus en kernactiviteiten te richten op de installatietechniek wordt een constante groei mogelijk. Naast buisleidingsystemen behoren voorwand- en afvoertechniek tot het productenprogramma. Het assortiment omvat circa 17.000 artikelen die nagenoeg overal worden toegepast: in de gebouwentechniek, de utiliteit alsook in industriële installaties en de scheepsbouw.

De start van de familie-onderneming vond plaats in 1899 te Attendorn (Duitsland). Al in de 60-er jaren werd een start gemaakt met internationalisatie. Tegenwoordig worden producten van Viega wereldwijd toegepast. De verkoop verloopt grotendeels via eigen verkoopkantoren in verschillende landen.